Tigging på utstilling

Publisert dato:  21.11.2006

Velkommen til utstillingsåpning 23. nov. kl. 12:00 på Norsk Folkemuseum

Fra 23. november kl. 12 blir det praktisk talt tigging på utstilling på Norsk Folkemuseum. Kirkens Bymisjon er invitert til å lage utstilling om forholdene blant de som tigger i Oslo. Utstillingen er basert på funn og fakta fra Kirkens Bymisjons prosjekt ”Rett i koppen” som også er navnet på utstillingen. Utstillingen er en ”Hotspot” – en serie miniutstillinger som belyser et aktuelt tema.

Utstillingen ”Rett i koppen” er bygget som en del av Karl Johans gate, og illustrert med sitater som viser både selvbilde, hverdagserfaringer og utfordringer fra de som kaller seg ”bommere”. I utstillingen kan besøkende også selv oppleve hvordan det er å tigge, fra en egen plass som er avmerket til formålet. Publikum får anledning til å ytre seg i form av lappeskriving.

Utstillingen har også en visning av erfaringene fra arbeidsprosjektet Lønn som fortjent. Dette er Kirkens Bymisjons tilbud om alternativ til tigging og gir jobb på dagen for folk i rusmiljøet.

Rett i koppen
Det finnes lite dokumentasjon om mennesker som tigger i Norge. Med prosjektet ”Rett i koppen” ønsker Kirkens Bymisjon å forstå mer av situasjonen blant disse menneskene.

Målet er å bidra til å øke kunnskapen om tigging som fenomen og tiggerens situasjon i Oslo, redusere antallet mennesker som trenger å ha tigging som inntektskilde, og bidra til mer kvalifiserte politiske vurderinger og avgjørelser.

Utenlandske tiggere
Etter å ha undersøkt forholdene blant norske tiggere i sommer, er Kirkens Bymisjon nå i gang med å kartlegge omfanget og vilkårene blant utenlandske tiggerne i Oslo. Denne gruppen har vært mye omtalt, men faktagrunnlaget har vært magert.

Under åpningen av hot spot-utstillingen på Norsk Folkemuseum vil prosjektleder Hildegunn Brattvåg presentere foreløpige funn også fra arbeidet blant rumenere som tigger i Norge.

Knut og Siv kommer
Til åpningen 23. november kommer også byrådsleder Erling Lae, generalsekretær i Kirkens Bymisjon, Sturla J. Stålsett og Knut og Siv, kjent fra reportasjer i Dagbladet og tv-serien på NRK1.  Knut Løvlie har mange års erfaring fra å tigge penger og har varslet at han vil komme med utfordringer til norske politikere.

Kirkens Bymisjon vil servere suppe og vi håper på underholdning fra rumenske musikanter.
Utstillingen ”Rett i koppen” åpner torsdag 23.11. kl. 12 og blir stående i tre uker.

Hotspot
En Hotspot er en liten, kortvarig installasjon som belyser et aktuelt tema og inviterer publikum til å delta med egne meninger. Ideen kommer fra Sverige, særlig Malmö Museer. ABM-Utvikling, Statens senter for arkiv, bibliotek og museer, har utpekt Norsk Folkemuseum og tre andre institusjoner til å lage Hotspots. Utstillingen ”Røyking – fra status til stigma” er Folkemuseets andre Hotspot.

For mer informasjon, ta kontakt med:
Informasjonssjef i Kirkens Bymisjon, Per Frogner tlf: 22 36 55 12 eller 95 50 00 25, e-post: per.frogner@skbo.no

Informasjonsleder på Norsk Folkemuseum, Paal Mork, tlf.: 90 19 80 99 / 22 12 37 25, e-post: paal.mork@norskfolkemuseum.no

Sendt av:
Paal Mork