Hudøy feriekoloni starter lørdag 26. juni

Publisert dato:  24.06.2004

Hvor skal du i sommer? I år kan 1400 Oslobarn svare at de skal på feriekoloni på Hudøy. 80 av dem er fra innvandrermiljøet – og de får med seg voksne de kjenner.

Førstkommende lørdag drar de første 425 av gårde med buss fra Tøyen. På programmet står alt som hører en god barnesommer til, men uten verken TV eller kiosk…

Ferietilbudet fra Kirkens Bymisjon og Oslo kommune er en gammel suksessoppskrift som går 86 år tilbake i tid. På ferieøya utenfor Tjøme møtes barn fra alle Oslo-skoler til noen dagers skjærgårdsopplevelser der leken og fellesskapet er det som teller. Over 400 barn befolker ferieøya samtidig i perioder på 12 dager.

God tid og gammeldags sommer
- På Hudøy inviterer vi til gleder og gode minner, sier Hudøysjef og entusiast Finn Edvin Brøndal fra Kirkens Bymisjon. I løpet av de 12 dagene hver leir varer skal barna kunne skape sine egne gleder uten press fra voksne. 170 unge kreative ledere bidrar sterkt til leiropplevelsen når de byr på nattlige spenningsturer i skogen, spøkelseshistorier på loftet eller seilbåterfaring for første gang.

Feriekolonisesongen på Hudøy starter lørdag 26. juni med bussavganger foran Munchmuseet. I løpet av lørdagen skal den første gruppa på 425 barn busses av gårde til sommerskjærgården.

Innvandrerbarn får tilbud
For første gang blir det også lagt spesielt til rette for innvandrerbarn på Hudøy. I samarbeid med Bymisjonens ”Primærmedisinsk verksted” får både somaliske, pakistanske og marrokanske barn tilbud om leiropphold sammen med voksne de kjenner fra sitt eget miljø.
Dette skjer fra 12. – 23. juli.

Hengekøye i naustet
Nytt av året er det nye naustet på Hudøy. Her er det montert 20 hengekøyer, brede dører ut mot sjøen og god bålplass utenfor. Gruppevis skal barna kunne overnatte her sammen med sine ledere: Hvem kunne ikke tenke seg og svinge inn i natten i en hengekøye med utsikt mot sjøen og en latter eller god historie i ørene?

”Fintfolk” på besøk
Også i år besøker politikere og samfunnsledere den populære Hudøy. Her er gjestelista:
30.06  Kulturbyråd Annette Wiig Bryn og byrådssekretær Camilla Wilhelmsen
05.07  Barne- og familiminister Laila Dåvøy
29.07  Barneombud Reidar Hjermann fra kl 10.00

Pressen er velkommen til å dekke avreisen fra Munchmuseet mandag formiddag, eller besøke Hudøy etter nærmere avtale (mange reportasjemuligheter).

For detaljer og intervju, kontakt:

Finn Edvin Brøndal, tlf. 91 11 36 00 / 33 30 34 30
- eller Ellen Rosenberg (koordinerer avreisen lørdag) tlf. 95 22 55 52