Meny

 

Førjulsgave fra Gjensidige-ansatte: 301 oransje skjerf

Over hele landet har ansatte i Gjensidige strikket skjerf til julekampanjen «Gled en som gruer seg til jul». Nylig ble en hel tralle full overlevert Kirkens Bymisjon.

Publisert dato:  24.10.2014

Mens ansatte i Gjensidige fulgte spent med, løsnet næringslivsansvarlig i Kirkens Bymisjon, Ragnhild Østmo, på pakkebåndet og avdekket 301 hjemmestrikkede ullskjerf.

Samme dag som gaven ble overlevert, la Gjensidige frem sin kvartalsrapport med svært gode resultater. Likevel var det ullskjerfene som skapte størst begeistring blant de ansatte. 

- Nyheter om strikkeaksjonen har ført til mye større engasjement på intranettet enn nyheter om gode kvartalsrapporter, sier direktør Berit Wisth Kolltveit.

Mens bilder og filmer av strikkende medarbeidere rullet over storskjermen, trillet hun en stor vogn inn i kantinen der over 100 forventningsfulle ansatte hadde samlet seg. Få utenom Kolltveit visste hvor mange skjerf som skjulte seg under gavepapiret. 

- Strikkingen har skapt en utrolig entusiasme. Det er tydelig mange ildsjeler i Gjensidige, sa hun. 

Fått skjerf fra Spania

Det hele startet som en intern aksjon på hovedkontoret fordi noen hadde snappet opp at de ansatte i Flytoget hadde tatt mål av seg om å strikke 50 skjerf. Men aksjonen vokste raskt til voldsomme dimensjoner da alle lokalkontorene rundt om i landet også ville være med.

- Vi har til og med fått skjerf fra moren til en salgskonsulent i Lillehammer, som har sendt det fra Spania! Og da søsteren hørte at moren hadde strikket, ville hun også gjøre det samme, sa Wisth Kolltveit.

Næringslivsansvarlig Ragnhild Østmo fikk æren av å rive av innpakningspapiret og motta gaven på vegne av Kirkens Bymisjon. I trallen lå 301 skjerf, over tre ganger som mange som det opprinnelige målet.

På toppen av det hele hadde HR-sjefen lovet 75 kroner i direkte støtte til juleaksjonen for hvert skjerf, noe som innbrakte totalt 22.575 kroner.

- Jeg er helt overveldet! Den iveren dere har vist, og den bredden av ansatte land og strand rundt som har strikket, er til voldsom inspirasjon for oss. Vi er utrolig takknemlige, sa hun.

VARMENDE GAVE: Fra venstre Per-Espen Magnussen, Berit Kolltveit, Ragnhild Østmo (Kirkens Bymisjon), Turid Nilssen og Wenche Maartmann-Moe

Til noen som fryser

Gjensidige er ikke alene om å vise strikke-engasjement. I tillegg til nevnte Flytoget, har også ansatte IT-selskapet Steria, Sporveien og Eastern Bulk Carriers brukt fritid og lunsjpauser til å strikke skjerf.

Skjerfene skal henges opp på lyktestolper, statuer og monumenter i Oslo sentrum om morgenen 28. oktober. Da går nemlig startskuddet for Kirkens Bymisjons julekampanje «Gled en som gruer seg til jul».

På skjerfene vil det henge en til/fra-lapp med påskriften «Til en som fryser. Fra Kirkens Bymisjon». Skjerfene er en varmende gave til personer i gatemiljøet i byen, men også et symbol på at Kirkens Bymisjon arbeider for et varmere og mer inkluderende samfunn.

Samme morgen skjer det samme i Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Ålesund, Haugesund, Bergen, Tønsberg, Arendal og Bodø. Til sammen blir over 1600 hjemmestrikkede oransje skjerf hengt opp i byene.

Tirsdag 28. oktober henges 1600 skjerf ut på lyktestolper og statuer i mange norske byer, som en gave til noen som fryser.